Sunday, April 10, 2011

Menjadi Seorang Sahabat

Ada satu perbezaan antara menjadi seorang kenalan dan menjadi seorang sahabat. Pertama, seorang kenalan adalah seorang yang namanya yang kita ketahui, yang kita lihat berkali-kali, yang dengannya mungkin kita miliki persamaan, dan yang disekitarnya kita merasa nyaman. Ia adalah orang yang dapat kita undang ke rumah. Namun mereka adalah orang yang dengannya tidak akan kita bagi hidup, yang tindakan-tindakannya kadang-kadang tidak kita mengerti kerana kita tidak cukup tahu tentang mereka.

Sebaliknya, seorang sahabat adalah seseorang yang kita cintai.. Bukan kerana kita jatuh cinta padanya, namun kita peduli akan orang itu, dan kita memikirkannya ketika mereka tidak ada. Sahabat-sahabat adalah orang dimana kita diingatkan ketika kita melihat sesuatu yang mungkin mereka sukai, dan kita tahu itu kerana kita mengenal mereka dengan baik. Mereka adalah orang-orang yang diantaranya kita merasa aman kerana kita tahu mereka peduli terhadap diri kita.

Saling berkata jujur antara satu sama lain. Kita tahu bahawa jika kita memiliki masalah, mereka akan bersedia mendengar. Mereka adalah orang-orang yang tidak akan mentertawakan kita atau menyakiti kita, dan jika mereka benar-benar menyakiti kita, mereka akan berusaha untuk memperbaikinya. Mereka adalah orang-orang yang kita cintai dengan sedar ataupun tidak.

No comments:

Post a Comment